پرستارانی که در حصار کرونا تمام قد کنار مردم ایستادند
رییس بیمارستان شهدای تجریش گفت: با شیوع کرونا شاید یکی از اصلی ترین دغدغه های مسئولان مراکز درمانی و بهداشتی ترک محل خدمت پرسنل درمان خصوصا پرستاران بود، ولی پرستاران نه تنها محل خدمت خود را ترک نکردند بلکه تمام قد و با همه قوا در خدمت مردم و خط مقدم دفاع از سلامت حضور داشتند و ایستادگی کردند.

پرستارانی که در حصار کرونا تمام قد کنار مردم ایستادند
رییس بیمارستان شهدای تجریش گفت: با شیوع کرونا شاید یکی از اصلی ترین دغدغه های مسئولان مراکز درمانی و بهداشتی ترک محل خدمت پرسنل درمان خصوصا پرستاران بود، ولی پرستاران نه تنها محل خدمت خود را ترک نکردند بلکه تمام قد و با همه قوا در خدمت مردم و خط مقدم دفاع از سلامت حضور داشتند و ایستادگی کردند.
دکتر رضا جلیلی خشنود رییس بیمارستان شهدای تجریش در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ضمن قدردانی از تلاش های نیروهای کادر درمان، بهداشت و پشتیبانی بیمارستان شهدای تجریش اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا مجموعه کادر بیمارستان شهدای تجریش خدمات ارزنده ای را به بیماران مبتلا به کرونا ارائه داده اند.
وی با اشاره به این که پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا برای درمان بیماران تلاش می کنند، ادامه داد: با شیوع کووید ۱۹، ویروسی ناشناخته با ماهیت همه گیری بالا و در برخی موارد کشنده، شاید یکی از اصلی ترین دغدغه های مسئولان مراکز درمانی و بهداشتی ترک محل خدمت پرسنل درمان خصوصا پرستاران بود، ولی پرستاران نه تنها محل خدمت خود را ترک نکردند بلکه تمام قد و با همه قوا در خط مقدم دفاع از سلامت مردم حضور داشتند.
دکتر خشنود ضمن یادآوری مشکلات و چالش های پرسنل بخش های کرونایی خاطرنشان کرد: مراقبت بی کم و کاست از بیمارانی که در پی ابتلا به کرونا در بیمارستان ها بستری می شوند از اهمیت ویژه برخوردار است و این درحالیست که بخش اعظمی از این مسئولیت دشوار بردوش کادر پرستاری قرار گرفته، تلاشگرانی که متاسفانه مدت زمان زیادی هم از خانواده خود دور هستند.
کارنامه جانفشانی مدافعان سلامت درخشان تر از همیشه
به گفته رییس بیمارستان شهدای تجریش پرستاران نسبت به خدماترسانی به تک تک افراد جامعه دغدغه مند هستند و تا به امروز با همه سختی ها و موارد زیاد ابتلای خود و انتقال ویروس به خانواده بازهم پای کار بودند و در بالاترین سطح ممکن خدمات ارزنده ای ارائه داده اند.
وی در ادامه کارنامه ایثارگری و جانفشانی مدافعان سلامت را درخشان توصیف کرد و ادامه داد: بسیاری از نیروهای پرتلاش بیمارستان شهدای تجریش زمانیکه به کرونا مبتلا می شدند به محض بهبودی و یا حتی در برخی موارد علیرغم ضعف جسمانی باز هم سنگر خدمت را خالی نگذاشتند و به مراقبت بیماران ادامه دادند.
رییس بیمارستان شهدای تجریش با بیان این که کرونا برای افراد مختلف جامعه مشکلات فراوانی را بدنبال داشته تاکید کرد: تردیدی نیست که فشار و آسیب ناشی از کرونا بیش از سایر اقشار به کادر درمان و خانواد ه های آنان وارد شده است.
وی با بیان این که از روز شیوع بزرگترین چالش قرن تا به امروز حتی یک روز بدون بحران هم نداشتیم، یکی از مهمترین چالش های روزهای اول کرونایی را کمبود تجهیزات حفاظت فردی کارکنان و پرسنل دانست و گفت: از همان روزهایی که شیوع کرونا اعلام شد، مصرف وسایل حفاظت فردی بالارفت به شکلی که تقاضا بیش تر از تولیدات کشور بود هر چند که این امرمشکلی در تمام مراکز درمانی دنیا بود ولی با توجه به این که تامین و تضمین سلامت کارکنان یکی از مهمترین وظایف متولیان و سیاست گذاران حوزه بهداشت است، تامین و تولید این وسایل حفاظتی در اولویت قرار گرفت.
ابتلای بیش از ۳۵۰تن از کادر بیمارستان شهدای تجریش به کرونا
دکتر خشنود یکی دیگر از مشکلات کادر درمان و بخش های مختلف خدماتی و پشتیبانی در بیمارستان ها را کمبود نیروی انسانی دانست و خاطرنشان کرد: این درحالیست که فقط تا به امروز بیش از ۳۵۰نفر از کادر درمان و پشتیبانی بیمارستان شهدای تجریش در پی آلوده شده به ویروس کرونا نیاز به مرخصی استعلاجی هم داشته اند.
رییس بیمارستان شهدای تجریش در ادامه با بیان این که از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹و از آنجایی که در موج اول تعداد اشغال تخت بسیار بالا رفت، از استخدام و بکارگیری پرستاران ۸۹روزه خبر داد و گفت: این راهکار در عین حال که از خستگی و بی رمقی کادر درمان کاست به میزان قابل توجهی هم در ارائه خدمت باکیفیت تر به بیماران اثر گذار بود.
دکتر خشنود ادامه داد: البته در طرح های جدید بکارگیری پرستاران ۸۹روزه به صورت خرید خدمت یا به صورت طرحی و یا تمدید طرح دردستورکار است و این افراد در اولویت استخدام قرار دارند.
رییس بیمارستان شهدای تجریش اظهار کرد: با شروع پاندمی کرونا و عدم مراجعه بیماران غیر کرونایی به دلیل ترس از ابتلا به بیمارستان ها به یکباره با کاهش مراجعات غیر کرونایی مواجه شدیم بنابراینبرخی از بخش های بیمارستان را با هم ادغام کردیم تا بتوانیم از نیروهای این بخش ها برای درمان بیماران مبتلا به کرونا کمک بگیریم.
رسالت بیمارستان ها ارائه خدمت باکیفیت به تمام بیماران است
وی با اشاره به این که رسالت بیمارستان ها ارائه خدمت باکیفیت به تمام بیماران است گفت: جداسازی اورژانس و بخش ها کرونایی از بخش های غیر کرونایی از همان روزهای اول شیوع اپیدمی در بیمارستان شهدای تجریش آغاز شد به شکلی که در بازه زمانی کمتر از دو تا سه هفته بیش از ۵بخش بستری بیمارستان به کرونا اختصاص داده شد.
رییس بیمارستان شهدای تجریش با یادآوری این که همچنان بسیاری از ابعاد مختلف ویروس کرونا ناشناخته است در مورد اجرای پروتکل های درمانی درباره مبتلایان به کرونا توضیح داد: تمامی تخصص با درمان بیماری های ویروسی عملا با شیوع کرونا غافلگیر شدند به شکلی که بسیاری از دستورالعمل ها و شیوه نامه ی سازمان بهداشت جهانی و یا سایر کشورهای پیشرو در زمینه درمان مدام به روز رسانی می شد و حتی خیلی از این درمان ها هم ناکارآمد و یا به طور کلی مردود اعلام می شد.
درمان بیماران بدحال کرونایی با روش های نوین
دکتر خشنود به یکی از اقدامات خلاقانه وزارت بهداشت در درمان مبتلایان به کووید اشاره کرد و گفت: ضمن این که درمان بیماران کرونایی طبق پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت انجام می شود، اما در موارد خاص و معدود، درمان بیماران بدحال با روش های نوین که به تایید شورای پژوهشی دانشگاه می رسد انجام می شود.
وی از چاپ بیش از ۵۰مقاله معتبر تحقیقاتی توسط محققان بیمارستان شهدای تجریش خبر داد و افزود: نتیجه این پژوهش های بالینی در قالب مقالاتی به همراه برچسب های اخلاق درمجلات معتبر جهانی منتشر شده است.
وی در بخش دیگری با بیان این که با اعمال محدودیت های جدید تعداد بیماران بستری به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است اظهار امیدواری کرد که این روند همچنان ادامه پیدا کند.
مدیریت بحران را بشناسیم تا ضریب خطا به کمترین مقدار برسد
دکتر خشنود تاثیر پررنگ توسعه زیرساخت های ارتباطی در مواجهه با بحران ها و رویدادهای احتمالی آینده را یادآور شد و گفت: تلاش دو چندان دستگاه ها خصوصا در حوزه بهداشت و درمان برای جبران کاستی ها و ایجاد آمادگی برای مواجه اصولی با بحران ها ضرورت دارد. وی تاکید کرد: لازمه مواجهه درست با رویدادها این است که مدیریت بحران را بشناسیم و هر کدام از ما یک مدیر بحران باشیم چرا که این دانش برای تضمین موفقیت و پیشگیری از ایجاد کمترین ضریب خطا ضروری است.